Nacházíte se zde: Úvod / Novinky / Vědci naučili počítače rozeznávat interakce genů v lidské tkáni

Vědci naučili počítače rozeznávat interakce genů v lidské tkáni

Genetické mapování metodou MetWAS
Vědci naučili počítače rozeznávat interakce genů v lidské tkáni

Credit: Simons Center for Data Analysis

Několikaletá studie vědců ze Simons Center for Data Analysis (SCDA) vedla k průlomovému zmapování genů ve 144 různých typech lidských tkání a buněk. Odborný článek, který procesy popisuje a který publikoval časopis Nature Genetics, uvádí, jak se podařilo pomocí počítačové vědy a statistických metod shromáždit a analyzovat obrovské a rozličné množství genomických dat. Odborný tým sesbíral a integroval data z 38 000 genetických experimentů z přibližně 14 000 publikací. Tato data obsahují nejen informace o funkcích buněčných proteinů a RNA, ale také o mnoha souvisejících diagnistikovaných chorobách.

Díky interaktivním výpočetním metodám jsou vědci schopni izolovat funkční interakce genů v různých typech tkání, kombinovat funkční signály specifické pro určité tkáně s odpovídajícími studiemi o genetických chorobách a identifikovat statistické souvislosti mezi geny a nemocemi, které by jinak nebylo možné zjistit. Techniku nazvali NetWAS - 'network-guided association study'.  Výsledkem výzkumu je vytvoření 144 sítí funkčních genových interakcí pro různé lidské orgány a také popis jejich poškození, které vedou například k hypertenzi, diabetu nebo obezitě.

Článek:  Olga G Troyanskaya et al. Understanding multicellular function and disease with human tissue-specific networks. Nature Genetics, April 2015 DOI: 10.1038/ng.3259 ,