Nacházíte se zde: Úvod / Novinky / Nobelova cena za fyziku 2013 - Peter W. Higgs a Francoise Englert

Nobelova cena za fyziku 2013 - Peter W. Higgs a Francoise Englert

Higgsův boson předpovězený v roce 1964, potvrzený urychlovačem LHC organizace CERN
Nobelova cena za fyziku 2013 - Peter W. Higgs a Francoise Englert

Zdroj:http://cs.wikipedia.org/wiki/Higgs%C5%AFv_boson

V novinkách TECHu zpravidla neuveřejňujeme zprávy, kterých jsou plná média. V případě letošní Nobelovy ceny za fyziku se ale sluší udělat výjimku:

Nobelovu cenu za fyziku letos získali Francois Englert a Peter Higgs za " teoretický objev mechanismu, který přispěl k našemu pochopení původu hmotnosti subatomárních částic a který byl nedávno potvrzen objevem předpovídané fundamentální částice v experimentech ATLAS a CMS na urychlovači LHC (Large Hadron Collider) ve švýcarském CERNu". Definitivní potvrzení teorie a objev tzv. Higgsova bosonu, který se podařil na urychlovači LHC experimentům ATLAS a CMS umožnil doplnění posledního chybějícího článku do tzv. standardního modelu mikrosvěta.

Experiment ATLAS sdružuje přes 3000 fyziků z celého světa, kteří po Higssově bosonu pátrali, mezi nimi je více než 60 fyziků a studentů z Českého vysokého učení technického v Praze, Fyzikálního ústavu AV ČR, Univerzity Karlovy v Praze a Univerzity Palackého v Olomouci. Češi patří mezi zakládající členy experimentu, podíleli se na návrhu detektoru a vybudovali části hadronového kalorimetru, vnitřního dráhového detektoru, neutronového stínění a detektorů částic rozptýlených na malé úhly. V současné době zajišťují provoz těchto detektorů a připravují jejich modernizaci pro další léta práce na LHC s navýšeným výkonem. Zabývají se také zpracováním a analýzou dat.

Source: "for the theoretical discovery of a mechanism that contributes to our understanding of the origin of mass of subatomic particles,