Nacházíte se zde: Úvod / Novinky / Elektrody v mozku povedou ke čtení myšlenek?

Elektrody v mozku povedou ke čtení myšlenek?

Nová metoda monitorování mozkové aktivity.
Elektrody v mozku povedou ke čtení myšlenek?

Zdroj: ScienceDaily, Credit: © agsandrew / Fotolia

Metoda, se kterou přišel vědecký tým School of Medicine Stanfordské univerzity, umožnila nový přístup k monitorování aktivity mozku a nová zjištění. Dobrovolníci - pacienti, kteří podstupovali předoperační vyšetření mozku - se účastnili experimentu, který sice strávili na lůžku, jinak však prováděli běžné denní úkony - mohli jíst, pít, telefonovat, mluvit s přáteli či sledovat televizi. Přímo na povrch mozku dobrovolníků byly připojeny sada elektrod, které v průběhu celého týdne neustále zaznamenávaly přesnou aktivitu jejich mozku. Zároveň byli dobrovolníci natáčeni kamerou, aby bylo možné porovnat, co přesně v kterou chvíli dělali a jak to korelovalo s mozkovou aktivitou. Díky tomuto experimentu vědecký tým zjistil a prokázal, že při provádění matematických výpočtů se aktivuje stejná oblast mozku jako při jakýchkoliv myšlenkách kvantitativního charakteru běžného denního života, například při běžné konverzaci a hodnocení "více než", "hodně", "větší", atd. Při jiných nekvantitativních myšlenkových procesech se tato oblast nikdy nezapojuje!

Výzkum monitorování mozku a myšlenkové činnosti touto metodou a možnosti rozpoznání, na co monitorovaný myslí, je zcela na začátku, ale vědci věří, že může vést až k vytvoření zařízení pro čtení myšlenek. "Úžasné a trochu strašidelné", komentují sami vědci Stanfordské univerzity. Metodu a výsledky experimentu popsali v článku, který byl publikován v novém čísle vědeckého časopisu Nature Communications.