Nacházíte se zde: Úvod / Novinky / Ekologicky přátelské baterie ze dřeva

Ekologicky přátelské baterie ze dřeva

Ale doma to ještě nezkoušejte !

Inspirováni stromy, vědci z University v Marylandu vyvinuli a otestovali ekologicky šetrné sodíkovo-iontové baterie s komponenty z kousků dřeva pokrytého cínem. Dřevěná vlákna, která použili jako základ baterií,  jsou vybavena a přirozeně utvářena k tomu, aby umožnila proudění vody bohaté na minerály, podobné elektrolytům v bateriích. Vědci vycházeli z toho, že většina dnešních baterií používají tuhé a nepružné komponenty, které nedokáží uvolnit tlak vznikající prouděním iontů, což postupně oslabuje a snižuje jejich účinnost. Dřevěná vlákna jsou však měkká, slouží jako jakýsi mechanický buffer a vyrovnávají změny vyvolané prouděním iontů a jsou klíčem k dlouhotrvajícím bateriím. Vědci provedli experimentálně v laboratoři 400 úspěšných znovunabíjecích cyklů, což je největší počet cyklů u známých sodíkovo-iontových nanobaterií. Vědci předpokládají, že tento materiál a technologie budou využitelné zejména pro velkokapacitní skladování energie, např. z větrných či solárních elektráren.

Zpráva o zařízení, které je tisíckrát tenčí než papír, byla uveřejněna v časopise Nano Letters -  Hongli Zhu, Zheng Jia, Yuchen Chen, Nicholas Weadock, Jiayu Wan, Oeyvind Vaaland, Xiaogang Han, Teng Li, Liangbing Hu. Tin Anode for Sodium-Ion Batteries Using Natural Wood Fiber as a Mechanical Buffer and Electrolyte Reservoir. Nano Letters, 2013; : 130618094632004 DOI: 10.1021/nl400998t. Abstrakt článku zde.

Zdroj: Science Daily