Nacházíte se zde: Úvod / Novinky / Chytrá a ekologická

Chytrá a ekologická

Recyklovaná Li-ion baterie se semínky vojtěšky a pryskyřicí
Chytrá a ekologická

Zdroj: Daniel Brandell

Současné Li-Ion baterie  jsou výkonné a mají potenciál širokého využití, který zřejmě v budoucích energetických systémech ještě vzroste. Mají ale nevýhodu v neustálé potřebě nových zdrojů pro výrobu a s tím spojených ekologických problémů. Vědecký tým Angströmovy laboratoře na Universitě v Uppsale, který zahrnuje Daniella Brandella, Kristinu Endströmovou a Stévena Renaulta, přišel s vysoce zajímavou alternativou a novým konceptem v podobě užití materiálu z vojtěšky, borovicové smůly a chytré recyklační strategie výroby. Stavba baterie je založená na opětném zužitkování té původní, tj. na použití lithia vytěženého z vyčerpané baterie, a obnovitelném biologickém materiálu ze zmíněné  vojtěšky (tolice setá) a borovicové smůly. Takto může být baterie recyklována s nízkou energií na vstupu a s vyloučením užití nebezpečných chemikálií, navíc je toto řešení potenciálně velmi cenově výhodné.

Studie bude zveřejněná ve vědeckém časopisu ChemSusChem: Stéven Renault, Daniel Brandell, Kristina Edström. Environmentally-Friendly Lithium Recycling From a Spent Organic Li-Ion Battery. ChemSusChem, 2014; DOI: 10.1002/cssc.201402440