Nacházíte se zde: Úvod / Novinky / Astronomové odhalili původ Magellanova proudu

Astronomové odhalili původ Magellanova proudu

Hubble pomáhá pochopit vznik nových hvězd
Astronomové odhalili původ Magellanova proudu

Zdroj: ScienceDaily, Credit: David L. Nidever, et al., NRAO/AUI/NSF and Mellinger, LAB Survey, Parkes Observatory, Westerbork Observatory, and Arecibo Observatory. LAB Survey

Astronomové díky Hubbleovu vesmírnému teleskopu dokázali vysvětlit záhadu o původu Magellanova proudu, která vědce trápila 40 let. Magellanův proud je dlouhý pás plynu, který se roztahuje mezi Velkým Magellanovo oblakem a Malým Magellanovo oblakem, nepravidelnými galaxiemi, které jsou gravitačně svázané s Mléčnou dráhou, vzdálené asi 150 000 až 200 000 světelných roků a pozorovatelné na jižní polokouli. Magellanův proud byl objeven rádiovým teleskopem v začátku 70tých let a vědce zajímalo, zda se pochází z jednoho nebo druhého Magellanovo oblaku. Díky pozování a měření množství částic, zejména kyslíku a sulfuru na šesti místech Magellonova proudu, se podařilo zjistit, že jeho původ je v obou galaxiích. Přesněji, většina plynu, který tvoří Magellanův proud, se odtrhla z galaxie Malý Magellanův oblak přibližně před 2 miliardami let, zbývající část proudu se oddělila z Velkého oblaku teprve nedávno. Je zajímavé, že zatímco většina okolních galaxií plyn již ztratila, Magellanovy oblaky jej stále mají a tím, jak se proudy plynu přibližují Mléčné dráze, mohou vytvářet nové hvězdy.

Vědci zveřejnili své pozorování a měření a závěry výzkumu v časopisu The Astrophysical v srpnu 2013.